ACTIVITEITEN

DAGELIJKSE HULP

Ludoteca Casas de los Sueños

In de wijk waarin de stichting actief is verblijven veel kinderen op straat of zij worden opgesloten in huis omdat hun ouders afval aan het zoeken zijn of zich op een andere manier in de informele economie proberen staande te houden. Veel van deze kinderen hebben geen toegang tot onderwijs of een andere vorm van zinvolle dagbesteding. Dit is een gevaarlijke combinatie in relatie met de criminaliteit en het veelvuldig middelengebruik in de
wijk.

Daarom heeft de stichting in 2016 een locatie voor naschoolse opvang geopend. De ‘ludoteca’ is de hele week open en bied begeleiding, ondersteuning, voorlichting en bijscholing aan 80 kinderen tussen de 5 en de 12 jaar. De groep is opgedeeld in een ochtendgroep en een middaggroep, in Colombia gaan kinderen namelijk of s’ochtends of s’middags naar school. De stichting zorgt er ook voor dat de kinderen ingeschreven worden op scholen en zij bieden de voorzieningen zoals internet, ICT en materialen die de kinderen nodig hebben om hun huiswerk te kunnen doen.

Gezinsversterking en Gemeenschapsontwikkeling

Sinds 2018 biedt de stichting in samenwerking met psychologen van de Colombiaanse Universiteit Uniminuto elke donderdag en dinsdag een inloopspreekuur waar ouders met hun kinderen en andere belangstellenden terecht kunnen voor advies en intervisie met thema’s als opvoeding, onderwijs en de sociale problemen waar zij tegen aanlopen in hun families en die zij tegen komen in de wijk.

Hier is ook ruimte voor integratie en gemeenschapsontwikkeling, een groot deel van de gemeenschap bestaat namelijk uit Venezolaanse vluchtelingen en zij worden helaas geconfronteerd met veel  discriminatie en stigmatisering.

%d bloggers liken dit: